De smokkelmarkt terug op de agenda

Op 17 mei 2021, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Op de gemeenteraad van 10 mei bracht N-VA-raadslid Theo Colla de smokkelmarkt onder de aandacht. Als de coronacijfers gunstig blijven evolueren, is een toeristische markt onder voorwaarden mogelijk. In juli en augustus mogen we opnieuw uitkijken naar negen smokkelzondagen.

“Een smokkelmarkt is een zeer speciale markt”, aldus Theo Colla, “niet alleen omwille van de typische opstelling in ‘kleine strèuitjes’, maar ook door de grote diversiteit aan Nederlandse marktkamers in onze grensstreek en het typische toeristische smokkelkarakter met randanimatie.”

Om het afstand houden te respecteren, worden enkel kraampjes opgesteld in de Steenkuilstraat. Eenvoudige af en aan looprichtingen kunnen zo gegarandeerd worden in combinatie met voldoende terrasruimtes voor de horecazaken.

De evolutie van de coronacijfers in onze grensstreek wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Geen optredens van muziekmaatschappijen op het evenementenplein, wel als randanimatie korte acts zoals onemanshows of kleine groepjes van straatmuzikanten.

“Als we samen plichtsbewust de maatregelen goed navolgen, is best een aangename smokkelmarkt mogelijk. Laten we focussen op het overgrote deel van de bezoekers dat de regels wel wil naleven. Er zal altijd een klein percentage de kantjes willen aflopen.” Voor een toeristische markt zitten raadslid Colla en schepen Sleypen duidelijk op dezelfde lijn.

Hoe waardevol vond je dit artikel?