Sonja Derenette, heel even beste struipster van Stokkem!

Op 25 juli 2022

De ‘struipwedstrijden’ zijn echte klassiekers op de zomerse smokkel-markten in Stokkem. Drie toevallige toeristen, meestal van het vrouwelijke geslacht, nemen het vijf minuten tegen elkaar op om zoveel mogelijk wissen te ‘struipen’, van hun schil te ontdoen. Ambiance verzekerd, … en je leert nog iets bij!

Met een waterval van woorden lokt belleman en presentator Theo Colla telkens drie nietsvermoedende voorbijgangers naar de ‘struipblokken’. Onder de mom van de meest uiteenlopende smoezen zitten de deelnemers vaak voor ze het beseffen midden in de wedstrijd.

“Het salicylzuur, het sap van de schillen, is hoofdpijnwerend”, scandeert Theo overtuigend. N-VA-bestuurslid Frieda Gijsen, gepensioneerde leerkracht scheikunde, kon dat alleen maar beamen en mocht meteen plaatsnemen aan de eerste werkblok. “Van struipen krijg je mooie handen en een stralende huid”, was voldoende om kapster Sonja Derenette, ook N-VA-bestuurslid, te overhalen. “Ik heb het mijn grootvader zien doen”, kwam N-VA-raadslid Sara Vacca tussen beide en de battle kon beginnen.

Het eindresultaat? Dat deed er niet toe. De toeschouwers vermaakten zich bij het zien van zoveel drang om te winnen in combinatie met aanhoudend gestuntel en getier. En voor de duur van die ene selectiewedstrijd ging Sonja mooi lopen met de titel ‘beste struipster van Stokkem’!

Hoe waardevol vond je dit artikel?