Verkiezingsprogramma oktober 2018

Beste inwoner van Dilsen-Stokkem,

De N-VA heeft in Dilsen-Stokkem zes jaar oppositie achter de rug. Het was een leerschool die we doorlopen hebben met vallen en opstaan maar we zijn er alleszins sterker uitgekomen. Er werd vooral gefocust op een veilig, verantwoord en Vlaams beleid. En zoals u kan lezen in ons programma, zullen we die krachtlijnen verder uitwerken de volgende zes jaar.

Veilig houdt in:
- Een kindvriendelijke schoolomgeving en veilige werkroutes.
- Een aangename woonomgeving in een propere stad met inzet op preventie.
- Geen gedoogbeleid, maar nultolerantie.

Verantwoord wil zeggen dat er accenten verlegd moeten worden:
- Opwaardering van de groene ruimte. Stop het betonbeleid.
- Een jeugdbeleid met aandacht voor de noden van de jongeren.
- Betere communicatie met en meer inspraak van de burger.

Vlaams betekent:
- Behoud van de eigenheid van onze dorpskernen.
- Respect voor ons historisch erfgoed.
- Alle troeven van Dilsen-Stokkem optimaliseren.

In samenspraak met de betrokken partijen (de jeugd, de verenigingen, de wijkbewoners, de seniorenraad, de gehandicaptenraad) gaan wij ons daarvoor blijven inzetten.
Met jullie stem en steun maken wij van Dilsen-Stokkem voor alle inwoners, jong en oud, een veilige thuis in een welvarend Vlaanderen!

Dirk Flipkens, lijsttrekker

1. Mobiliteit: veilig onderweg in Dilsen-Stokkem

Voor de N-VA is het een absolute prioriteit om op een verantwoorde manier de verkeersveiligheid te garanderen van de inwoners (kinderen, jongeren, ouderen) en van de bezoekers en de toeristen.

Wat is daarvoor nodig?
- Camerabewaking op bekende gevaarlijke punten (o.a. aan de turborotonde).
- Slimme verkeersborden en duidelijke signalisatie via waarschuwingsborden waar veel verkeersdrukte is, voornamelijk aan de scholen.
- Introductie van de voetbus naar Italiaans model: ouders zetten hun kinderen af op een rustige plek in de buurt van de school en de kinderen wandelen onder begeleiding verder naar de school.
- Fietssuggestiestroken en aanpassingen aan fietspaden.
- Verhoogde sensibilisering en verkeersopleiding in de middelbare scholen.
- Strengere en meer politiecontrole waar nodig.
- Het zorgen voor alternatieve, veilige fietsroutes door o.a. het asfalteren van bepaalde landwegen (enkel bestemd voor fietsers en voetgangers).
- Overleg met de buurtbewoners in het uitstippelen van het verkeersbeleid en bij elke aanpassing in de openbare ruimte (bijv. de Hoogbaan).

2. Veiligheid: thuis in een veilig Dilsen-Stokkem

De N-VA wil alle overlast en criminaliteit – klein én groot – aanpakken. Dat vereist een doordacht veiligheidsbeleid, maar ook propere, open straten en een goede verlichting.
Door onze inzet voor het opstarten van een BIN (buurtinformatienetwerk) in Dilsen-Stokkem, zijn uiteindelijk de WhatsApp-groepen ontstaan. Daardoor is het veiligheidsgevoel in die buurten gestegen. Verdere uitbouw over heel Dilsen-Stokkem naar analogie met ons BIN in Lanklaar (zie Litzberg/Heuvelsven, 2016), is een must!
Voor een optimale werking dienen er regelmatig overlegmomenten te zijn tussen de verantwoordelijken van de WhatsApp-groepen
.

Bovendien gaan wij voor:
- Camerabewaking en ecologisch verantwoorde oplossingen voor de verlichting van straten, pleinen en openbare gebouwen.
- Strikte opvolging van elke klacht i.v.m. overlast met daaraan gekoppeld een efficiënt uitgewerkt GAS-beleid waarbij effectief gesanctioneerd wordt.
- Optimale politiecontrole door meer aanwezigheid van ‘blauw’ in de straten en de wijken.
- De inwoners betrekken in het veiligheidsbeleid via inspraak- en participatiemomenten.
- Geen gedoogbeleid en indien nodig zelfs nultolerantie.
- Grensoverschrijdende samenwerking met de randgemeenten om alle vormen van criminaliteit aan te pakken en via een zonaal veiligheidsplan te voorkomen.

3. Jongerenwerking: de jeugd is onze toekomst

Jongeren hebben een broertje dood aan betutteling. Zij willen zelf het heft in handen nemen. Een reden te meer om ook jongeren te laten participeren in het besluitvormingsproces. En niet alleen over jeugdthema’s. Het is immers meer dan ooit hun toekomst die op het spel staat.

Wat hebben wij daarbij voor ogen?
- Een vast aanspreekpunt met scharnierfunctie tussen de jeugd en de gemeente waar ze terecht kunnen voor advies en ondersteuning van hun initiatieven bijvoorbeeld door materialen ter beschikking te stellen.
- Een jaarlijkse schoolfuif waarbij alle middelbare scholen van Dilsen-Stokkem betrokken worden.
- Ontspannings- en recreatiemogelijkheden voor de jongeren voorzien in elke deelgemeente.
- Hangplekken inrichten om te voorkomen dat de hangjeugd verblijft op plekken waar hun aanwezigheid anderen tot last kan zijn.

4. Sociale zaken en infrastructuur: Dilsen-Stokkem, een hippe stad voor jong en oud

De N-VA stelt een haalbare combinatie van werk, gezin en vrije tijd voorop. Een flexibel aanbod aan betaalbare kinderopvang is dus cruciaal.
De N-VA wil ook inzetten op een sterk onderwijs om de kansarmoede in de Maasregio weg te werken en op de begeleiding van vroege schoolverlaters (jongeren zonder diploma) naar een opleiding of werk.
De N-VA is bovendien voorstander van kwaliteitsvol en betaalbaar sporten in de eigen buurt. Sporten is immers gezond en brengt mensen bij elkaar.

Onze aandachtspunten zijn:
- Sportaccommodaties in kaart brengen en op langere termijn streven naar één centrale accommodatie.
- Bestaande accommodaties aanpassen met het oog op multifunctioneel gebruik.
- Cultuur, sport en vrijetijdsbesteding toegankelijker maken voor andersvaliden.
- Jaarlijks evenement of feest telkens in een andere deelgemeente organiseren.
- Optimaal aanwenden van de bestaande gebouwen en ter beschikking stellen aan verenigingen tegen een schappelijke prijs.
- Meer mogelijkheden creëren voor buitenschoolse kinderopvang.
- Rechtvaardige toekenning van de sociale woningen en betere spreiding over de hele stad om de integratie te bevorderen (voorbeelden: Oude Baan, Bresil in Lanklaar).
- Voldoende ontspannings- en speelruimten verspreid over het hele grondgebied waar alle leeftijden aan hun trekken komen en waarbij sociale controle bevorderd wordt.
- Zitbanken voorzien op de straathoeken om het sociale verkeer tussen jong en oud te bevorderen.
- Eén kerkenplan voor alle kerkdorpen tegen 2020.

5. Milieu: een duurzaam Dilsen-Stokkem met respect voor groen en historische dorpskernen

De N-VA hecht veel waarde aan zowel de natuurlijke als de sociale omgeving. In een proper en aangenaam natuurlijk milieu zal het sociale milieu veel gemakkelijker gedijen en zullen de mensen zich beter voelen.

Wat kan daarvoor gedaan worden?
- Niet elk plein en iedere kleine of grote groene ruimte bebouwen.
- Efficiënt gebruik maken van het gemeentelijk wagenpark bijv. één strooiwagen voor meerdere gemeentes en zoeken naar ecologische alternatieven.
- Meer inzetten op preventie door sensibilisering en sociale controle om zwerfvuil en sluikstorten te verminderen.
- Ecologisch verantwoorde oplossingen voor de verlichting van straten, pleinen en openbare gebouwen.
- De nodige maatregelen nemen om de veiligheid te bevorderen (zie punt 2).

6. Ouderenzorg: gelukkig oud worden in Dilsen-Stokkem

De N-VA vindt het belangrijk dat de ouderen zo lang mogelijk in hun vertrouwde thuisomgeving kunnen blijven wonen. Daarom is een grote rol weggelegd voor de mantelzorgers, de thuiszorgdiensten en andere professionele hulpverleners die op de ondersteuning van het beleid moeten kunnen rekenen.

Hoe kan dat gerealiseerd worden?
- Volledige steun van de stad voor het uitwerken van een zorgproject voor zorgbehoevende bejaarden.
- Meldpunt voor senioren, familie of buren van senioren, liefst één per deelgemeente, waar ze terecht kunnen voor informatie, voor ondersteuning of voor hulp.
- Het aantal plaatsen per honderd senioren in onze woonzorgcentra en assistentiewoningen ligt onder het Vlaamse gemiddelde. Om aan de noden te voldoen, dient het aanbod verruimd te worden.
- Een actiever beleid voor het opsporen van eenzaamheid bij ouderen: heel wat ouderen leven onder de radar.
- Vrijwilligerswerk blijven stimuleren.

7. Toerisme: Dilsen-Stokkem, het bezoeken waard

Dilsen-Stokkem heeft heel wat trekpleisters. Denk maar aan Maascentrum De Wissen, de smokkelmarkt, de dorpskernen met hun cafeetjes en terrassen, Lanklaar met zijn brugwachtershuisje en de waterski, het administratief centrum met het park en Kasteel Ter Motten, de oorlogsmonumenten, enz.
De N-VA wil Dilsen-Stokkem meer op de kaart zetten door het op allerlei manieren aantrekkelijker te maken voor toeristen.

Wat kan daartoe bijdragen?
- Grensoverschrijdende samenwerking met de randgemeentes om het streektoerisme te promoten.
- Het lanceren van een fietskaart met een overzicht van alle gemeentelijke fietsstraten.
- Evenementen laten plaatsvinden op onze toeristische trekpleisters, telkens op een andere locatie.
- Brochures samenstellen met de overnachtingsmogelijkheden en die ook laten bedelen door de buurgemeentes, o.a. in de Village.
- Elke deelgemeente met haar toeristische troeven aan bod laten komen op de website van Dilsen-Stokkem.
- De mooie natuurlijke plekjes van onze stad in de belangstelling brengen.
- De ambitie van centrale toeristische toegangspoort voor het Rivierpark Maasvallei hard maken.

Slotwoord

U ziet, we hebben nog heel wat werk voor de boeg!
Daarbij is de inspraak van de burger voor ons van primordiaal belang.
Pas door te luisteren naar wat er leeft tussen de bewoners kan er ingespeeld worden op hun noden zodat het in Dilsen-Stokkem voor iedereen aangenaam is om te wonen.

Dirk Slaets, voorzitter

Bestuursleden:

Dirk Flipkens                                                                                        Sara Vacca

Mathieu Lowis                                                                                      Sabine Haenen

Ivan Schoffelen                                                                                     Frieda Gijsen

Rogelio Pérez-Díez                                                                               Peter Heymans

Theo Colla                                                                                            Sven Hawinkel

Ella Bogaert                                                                                          Myrthe Van Leemput

Marie-Josée Stassen